اگر از فکر بلند شدن در مقابل گروهی از مردم و اجرای برنامه می ترسید، تنها نیستید. میلیون‌ها نفر از اضطراب عملکرد رنج می‌برند که معمولاً به آن «ترس صحنه» می‌گویند. در واقع، بیشتر مردم ترجیح می دهند به آنفولانزا مبتلا شوند تا اینکه انجام دهند. ورزشکاران، نوازندگان، بازیگران و سخنرانان عمومی اغلب دچار اضطراب اجرا می شوند.

اضطراب عملکرد می تواند شما را از انجام کاری که از آن لذت می برید باز دارد و می تواند روی شغل شما تأثیر بگذارد. بدتر از همه، اضطراب عملکرد می تواند بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما تأثیر منفی بگذارد. اگرچه ممکن است غلبه بر اضطراب عملکرد غیرممکن باشد، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کنترل احساسات و کاهش اضطراب انجام دهید.اگر میخواهید با ترس از صحنه مقابله کنید، پبشنهاد میکنیم دوره گویندگی استاد بیژن رافعی را وبسایت گوینده شو تهیه کنید.

ترس از صحنه چیست؟

غیرممکن به نظر می رسد، اما اجراکنندگان مطرح، مانند خوانندگان ادل و ریانا، مانند بقیه ما از ترس صحنه رنج می برند. گاهی اوقات، چنین فوبیایی ممکن است بخشی از یک مسئله بزرگتر باشد که می تواند شامل علائمی مانند خشکی دهان، حالت تهوع، لکنت زبان، تاکی کاردی، تغییر در بینایی، تیک و حتی لرزش باشد. ترس شدید از سخنرانی در جمع یکی از انواع فرعی اختلال اضطراب اجتماعی است و حدود 7 درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا از این وضعیت رنج می برند.

علل ترس از صحنه

به بیان ساده، استرس و اضطراب در مورد اجرا در مقابل مردم باعث اضطراب عملکرد می شود. مقابله با ترس‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، پذیرفتن خود برای آنچه که هستید و احساس نکردن اینکه باید خود را به دیگران ثابت کنید، اولین قدم برای غلبه بر اضطراب عملکرد است. به خاطر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست، هیچ کس از شما انتظار ندارد که کامل باشید، و اشتباه کردن اشکالی ندارد. گام دوم این است که یاد بگیرید چگونه افکار، باورها، تصاویر و پیش بینی های منفی خود را در مورد اجرای عمومی تغییر جهت دهید. انجام این کار آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست.

غلبه بر ترس از صحنه

گفته می‌شود سخنرانی در جمع بزرگترین ترسی است که بسیاری از بزرگسالان آمریکایی گزارش می‌دهند، مانند پرواز، خرابی مالی، بیماری و حتی مرگ. شاید این جوک را شنیده باشید که برخی از مردم ترجیح می دهند در تابوت خود باشند تا در مراسم تدفین مداحی کنند. اگرچه این ممکن است اغراق آمیز باشد، بسیاری موافق هستند. بسیاری از ما در هنگام آماده شدن برای صحبت کردن یا اجرای برنامه در مقابل یک گروه، تا حدودی احساس ترس عصبی می کنیم.

اما کسانی که در چنین موقعیتی مملو از احساس ترس و وحشت هستند – یا هر جایی که ممکن است فرد در مرکز توجه باشد – ممکن است از نوعی اختلال اضطراب اجتماعی (همچنین به عنوان فوبیای اجتماعی شناخته می شود) رنج ببرند.

ترس از سخنرانی یا اجرای عمومی، که اغلب ترس از صحنه نامیده می‌شود، تلفات زیادی بر اعتماد به نفس و عزت نفس وارد می‌کند و باعث می‌شود برخی از افراد مدرسه یا شغل را ترک کنند یا از ترفیع خود دست بکشند. بسیاری، از جمله نوازندگان حرفه ای باتجربه، از وحشت خاموش رنج می برند. و چون احساس خجالت می‌کنند، افراد سعی می‌کنند ترس خود را حتی از همسر یا سایر اعضای نزدیک خانواده یا دوستان مخفی نگه دارند.

غلبه بر ترس از صحنه

بخوانید:نحوه ی درست صحبت کردن

اقداماتی برای غلبه بر اضطراب عملکرد

یادگیری بهبود مهارت های صحبت کردن یا عملکرد خوب است، اما به طور کلی برای کاهش قابل توجه ترس شما کافی نیست. شما باید هر گونه تصور، عقاید، افکار، تصاویر، و پیش بینی های منفی مربوط به سخنرانی یا اجرای عمومی را مورد بررسی قرار دهید و تجدید نظر کنید. و کشف ترس‌های عمیق‌تر مربوط به دیده شدن و شنیده شدن توسط دیگران، نشان دادن آسیب‌پذیری و کم‌نقص بودن، اغلب مفید است.

یادگیری پذیرش خود و عدم احساس اینکه باید خود را به دیگران ثابت کنید، ریشه شفا است. توصیه می شود مهارت های کاهش و مدیریت ترس و اضطراب خود را بیاموزید و به تنهایی به استفاده از دارو یا محصولات طبیعی متوسل نشوید. همچنین یادگیری روش های شناختی-رفتاری برای متوقف کردن چرخه اجتناب از موقعیت های ترسناک بسیار مهم است.

اجتناب ممکن است به شما تسکین فوری بدهد، اما ترس شما را در دراز مدت تقویت می کند. برخی از افراد نیز دارو یا داروهای طبیعی را برای کمک به کاهش علائم اضطراب عملکرد خود انتخاب می کنند. با پزشک خود صحبت کنید تا مناسب ترین درمان را برای شما بیابد.

اگر بخواهید از ترس‌های خود اجتناب کنید و مهارت‌های جدیدی را برای کاهش و مدیریت آن‌ها بیاموزید، یک باور قدرتمند و اعتماد به خود ایجاد خواهید کرد. در مواجهه با ترس، این امکان وجود دارد که بر اضطراب عملکرد غلبه کنید و در ابراز خود در مقابل دیگران آرامش و راحتی پیدا کنید.

این 10 نکته را برای کاهش ترس از صحنه خود امتحان کنید:

  • تمرکز را از خود و ترس خود به هدف واقعی خود تغییر دهید – کمک کردن به چیزی ارزشمند برای مخاطبان.
  • از ترساندن خود با افکار در مورد آنچه ممکن است اشتباه باشد دست بردارید. در عوض، توجه خود را بر روی افکار و تصاویری متمرکز کنید که آرامش بخش و اطمینان بخش هستند.
  • از فکر کردن به افکاری که باعث ایجاد شک و اعتماد به نفس می شود خودداری کنید.
  • روش هایی را برای آرام کردن و آرام کردن ذهن و بدن خود تمرین کنید، مانند تنفس عمیق، تمرینات آرامش بخش، یوگا و مدیتیشن.
  • ورزش کنید، خوب بخورید و سایر عادات زندگی سالم را تمرین کنید.
  • سعی کنید کافئین، شکر و الکل را تا حد امکان محدود کنید.
  • موفقیت خود را تجسم کنید: همیشه بر قدرت و توانایی خود برای مدیریت موقعیت های چالش برانگیز تمرکز کنید.
  • مطالب خود را از قبل آماده کنید و با صدای بلند بخوانید تا صدای خود را بشنوید.
  • با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید: لبخند بزنید و به مردم سلام کنید و آنها را دوست بدانید تا دشمن.بایستید یا بنشینید با حالتی مطمئن و مطمئن. گرم و باز بمانید و تماس چشمی برقرار کنید.
  • تلاش برای کامل بودن را رها کنید و بدانید که اشتباه کردن اشکالی ندارد. طبیعی باش، خودت باش

درباره ترس از صحنه

غلبه بر اضطراب عملکرد: ترفندهای تجارت

همچنین ترفندهای ذهنی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا به شما کمک کند با اضطراب کمتری اجرا کنید.

این شامل: روی دوستانه ترین چهره های مخاطب تمرکز کنید. تا جایی که می توانید بخندید، این می تواند به شما کمک کند آرام شوید. خودت را خوب جلوه بده وقتی قیافه ات خوبه، حالت خوبه!

این نکات باید به کاهش اضطراب عملکرد کمک کند. اما اگر این کار را نکردند، با یک مشاور یا درمانگر آموزش دیده در درمان مسائل اضطرابی صحبت کنید. برای کمک به غلبه بر اضطراب عملکرد، ممکن است از درمان های فشرده تر، مانند درمان شناختی رفتاری بهره مند شوید.

بعلاوه، بعضی اوقات افراد مبتلا به اضطراب عملکرد از بتابلوکرهایی مانند پروپرانولول که ضربان قلب را کاهش داده و اثرات آدرنالین را مسدود می کنند، استفاده می کنند. مقابله با ترس ها و یادگیری راه های کاهش و مدیریت آنها می تواند توانمند باشد. نه تنها باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید، بلکه ممکن است متوجه شوید که مجری مطمئن تری نیز هستید.

چگونه در حین ارائه آرام بمانید؟

کمی هوش هیجانی می تواند به شما در مدیریت اضطراب سخنرانی در جمع کمک کند. اول، تصدیق کنید که ترس شما احساسی است، نه منطقی: شما تمرین کرده اید و آماده اید، و آماده ارائه هستید. از خودگویی مثبت استفاده کنید و خود را برای اجرا آماده کنید (مثلاً به موسیقی گوش دهید یا مراقبه کنید). بدن خود را آرام کنید. کش آمدن. در صورت امکان به خودتان زمان بدهید تا روی صحنه تمرین کنید. ارائه یک عملکرد عالی را در ذهن خود مجسم کنید

سوالاتی درباره ترس از صحنه

  • آیا ترس از صحنه یک اختلال روانی است؟

در حالی که ترس از صحنه می تواند در لحظه ناراحت کننده باشد، این یک اختلال روانی نیست.

  • آیا ترس از صحنه نوعی اضطراب است؟

ترس از صحنه، که به عنوان اضطراب عملکرد نیز شناخته می شود، به طور کلی یکی از زیرشاخه های اضطراب اجتماعی در نظر گرفته می شود زیرا ترس از موقعیت های اجتماعی را شامل می شود. با این حال، افرادی که ترس از صحنه دارند، لزوماً با سایر انواع رایج اضطراب اجتماعی، مانند ملاقات با افراد جدید یا غذا خوردن در جمع، مشکل ندارند.

  • آیا ترس از صحنه ژنتیکی است؟

به گفته برخی از کارشناسان گفتار، افراد خاصی با ترس از سخنرانی در جمع متولد می شوند، اما همچنان می توانند اقداماتی را برای جلوگیری از ترس صحنه انجام دهند.

  • آیا ترس از صحنه از بین می رود؟

مردم در می یابند که وقتی روی صحنه هستند، می توانند به جریان، حالت تعامل و لذت بهینه دسترسی داشته باشند و تمام ترسشان از بین می رود. همچنین مراحلی وجود دارد که افراد می توانند برای ورق زدن فیلمنامه در مورد اضطراب اجرا بردارند. به عنوان مثال، آنها می توانند عملکرد را به عنوان یک تهدید تلقی نکنند و در عوض آن را به عنوان یک چالش ببینند، بنابراین خودکارآمدی خود را افزایش داده و استرس را کاهش می دهند.