یک صحبت، حتی اگر فقط یک گزارش یک دقیقه‌ای در یک جلسه کارکنان باشد، می‌تواند یک حرفه را منجنیق کند – یا به آن آسیب برساند. بنابراین خطرات زیاد است. جای تعجب نیست که سخنرانی عمومی در صدر فهرست ترس ها قرار دارد. خبر خوب این است که سخنرانی عمومی قابل یادگیری است و سه رویکرد برای سخنرانی عمومی وجود دارد، بنابراین شما می توانید یکی را انتخاب کنید که مناسب شما و مناسبت باشد. همچنین اگر شما دوست دارید برای رکورد پادکست صدای خوبی داشته باشید و اصولی فن بیان را یاد بگیرید، می توانید از دوره آموزش فن بیان استاد بیژن رافعی در وب سایت گوینده شو استفاده کنید.

رویکرد های سخنرانی عمومی

اگر کاملاً ترسو هستید، نه بی‌درنگ، بلکه نویسنده خوبی هستید، حداقل برای شروع، یک سخنرانی متنی را در نظر بگیرید – این تضمین می‌کند که دقیقاً همان چیزی را که می‌خواهید بگویید. از جنبه منفی، یک سخنرانی فیلمنامه شده اعتبار خود را از دست می دهد – به طور شفاف قابل تنظیم است مگر اینکه نویسنده فوق العاده ای باشید و فیلمنامه ای را مانند یک بازیگر اجرا کنید. گفتار متنی همچنین از ارائه شما به خوبی استفاده می کند.

اگر تنها چیزی که نیاز بود محتوا بود، می توانستید یک ایمیل ارسال کنید. به عنوان مثال، زمین های برنامه تلویزیونی تنگ کوسه را در نظر بگیرید. آنها حفظ می شوند، آن را صدا می کنند و معمولاً اعتماد به نفس قابل سرمایه گذاری بودن پارچ را القا نمی کنند.

آیا باید فیلمنامه خود را بخوانید یا حفظ کنید؟ البته خواندن آن به آمادگی کمتری نیاز دارد و از فراموش کردن حرف بعدی شما جلوگیری می کند. حفظ ارتباط چشمی با مخاطب را آسان تر می کند. چه در حال خواندن یا حفظ کردن، به گفتن “خطوط” خود مانند یک بازیگر فکر کنید، شاید مکالمه یا الهام بخش. در مورد دوم، سرعت و حجم صدا را تغییر می‌دهید، مثلاً هنگام بیان نکات مهم و هنگام گفتن یک داستان، صدا را کم و زیاد می‌کنید. البته مخاطبان عاشق داستان هستند.

رویکرد های سخنرانی عمومی

رویکرد ترسیم کردن سخنرانی عمومی

طرح کلی رایج ترین راه برای توسعه یک سخنرانی است که قابل درک است: ساختار منطقی را تضمین می کند و شما را در مسیر نگه می دارد، با این حال لحن انسانی را حفظ می کنید که یک سخنرانی را از یک مقاله متمایز می کند. در اینجا یک رویکرد برای ترسیم طرح وجود دارد:

  • مخاطب خود را تصور کنید.

اگر مناسب است، از شخصی که شما را دعوت کرده است بخواهید که مخاطب را توصیف کند، از جمله آنچه را که آنها امیدوارند از سخنرانی شما دریافت کنند. الهام، اطلاعات در مورد X، دستورات راهپیمایی، هر چیز دیگری.

  • نکته(های) اصلی که می خواهید مخاطبانتان به خاطر بسپارند چیست؟

 

به خصوص نکاتی را در نظر بگیرید که مهم هستند و اکثر مخاطبان شما از قبل نمی دانند.

معمولاً کمتر، بیشتر است. به عنوان مثال، شما تنها به یک نکته اصلی اشاره می‌کنید که با مثال‌ها، حکایات، آمار و تصاویر آن را تقویت می‌کنید. بیشتر اوقات، سه نقطه نقطه شیرین است، با تنوع کافی برای جلوگیری از اضافی بودن و دادن حق انتخاب به افراد برای به خاطر سپردن. اما نه آنقدر نکات که افراد کمی از صحبت شما یا در مورد شما به عنوان آن سخنران قانع کننده به خاطر بسپارند. البته، برخی از صحبت ها می توانند لیست های لباسشویی باشند و همچنان مخاطب را به باد دهند. فقط آگاهانه تصمیم بگیرید.

  • نکات کلیدی خود را بنویسید، فقط یک کلمه یا عبارت برای هر کدام.

 

  • برای هر نقطه، یک مثال، حکایت، آمار و/یا تصویری بیاورید.

 

  • یک معرفی مختصر داشته باشید.

ادامه رویکرد ها

 

غالباً از شخصی که از شما خواسته صحبت کنید، از هرکسی که نظر او به صحبت شما کمک کرده است و همچنین از مخاطبانی که برای تماشای شما وقت گذاشتند تشکر می کنید. همچنین ممکن است به طور خلاصه چیزی را که درست قبل از سخنرانی رخ داده است توصیف کنید. برای مثال، چیز هوشمندانه ای که شخصی قبل از سخنرانی شما گفت یا چیزی که همه به اشتراک گذاشته اند، برای مثال، طوفان زمستانی.

  • به یک نتیجه فکر کنید.

 

به طور کلی، باید به طور خلاصه نکات اصلی شما را تکرار کند. و با چیزی الهام‌بخش، شاید فراخوانی برای اقدام، با آخرین جمله که مزایای مهم آن را ذکر می‌کند، به پایان می‌رسد، به عنوان مثال، «اگر برای افزایش 100000 دلار متحد شویم، به این فکر کنید. تمام افرادی که زندگیشان بهتر خواهد شد. به علاوه، من می توانم از عهده یک مهمانی خوب برآییم!» چند کلمه بنویسید تا ماهیت نتیجه گیری خود را به شما یادآوری کند.

  • طرح کلی خود را روی یک یا دو کارت شاخص قرار دهید.

 

  • صحبت خود را با استفاده از کارت شاخص خود تمرین کنید.

 

در آینه، ضبط، و/یا دوست یا همکار مورد اعتمادی که از او می‌خواهید بازخورد صادقانه بخواهید تمرین کنید. لزوماً پیشنهادات را نپذیرید – شنونده مشاور است. تو دان هستی

بخوانید:چگونه پادکست بسازیم

رویکرد تبلیغات خالص سخنرانی عمومی

بله، تبلیغات خالص بدون شبکه ذوزنقه‌ای است، اما اگر بتوانید آن را انجام دهید، یک سخنرانی تبلیغاتی می‌تواند قانع‌کننده باشد: مخاطبان می‌دانند که شما فیلمنامه‌نویسی نکرده‌اید، شما معتبر هستید، که این تاثیرگذار است. پرمخاطب ترین سخنرانی زندگی من زمانی رخ داد که در یک پذیرایی در دانشگاه ایالتی ترومن، زمان بیشتری برای پر کردن وجود داشت و رئیس جمهور، چارلز مک کلین، با عصبانیت از من پرسید که آیا می توانم به مدت 15 دقیقه بی درنگ صحبت کنم. یک دقیقه وقت گذاشتم تا افکارم را جمع آوری کنم و تازه شروع کردم.

فقط می گویم که پاسخ بسیار خوشحال کننده بود. با انتخاب یک موضوع، هر موضوعی که برای شروع آسان است، شاید یک سرگرمی یا داستان شخصی، با خیال راحت یک سخنرانی ad-lib را امتحان کنید. یک تایمر برای دو دقیقه تنظیم کنید و فقط شروع به صحبت کنید. ارزیابی کنید که آیا ممکن است بخواهید یک گفتگوی تبلیغاتی را امتحان کنید یا خیر.

رویکرد های سخنرانی در حین صحبت شما

زودتر بیایید تا بتوانید با مخاطبان خود چت کنید، شاید بپرسید که آنها دوست دارند از سخنرانی شما چه چیزی به دست بیاورند و شاید حکایتی را جمع آوری کنید تا در مقدمه خود استفاده کنید. پس از ارائه مقدمه، به سرعت نکات اصلی را که به آن اشاره می کنید فهرست کنید. یک قاعده سرانگشتی که از گذشته به آن احترام گذاشته شده است:

آنچه را که قرار است به آنها بگویید، به آنها بگویید و سپس آنچه را که به آنها گفتید به آنها بگویید. سعی کن آرامش داشته باشی عصبی بودن طبیعی است. برای حفظ آن در محدوده، ثانیه قبل از شروع یک نفس عمیق بکشید. متوجه شوید که می توانید از یک صحبت بد جان سالم به در ببرید و با استفاده از روش فوق، صحبت شما احتمالاً خوب پیش می رود – روی آن تمرکز کنید. سپس صحبت خود را با چهره های دوستانه هدایت کنید.

کشف رویکرد استیو جابز

کارمین گالو، ستون نویس BusinessWeek، مقاله ای عالی در مورد ارائه مک بوک ایر استیو جابز نوشت. چیزی که در مورد این توصیه جالب به نظرم می رسد این واقعیت است که گالو اشاره می کند که بخشی از روایت اپل نیاز به یک مخالف دودویی یا سناریوی «ما در برابر آنها» دارد. گالو می‌نویسد: «در هر داستان کلاسیک، قهرمان با شرور می‌جنگد». اگر شما به‌عنوان یک موسس استارت‌آپ می‌توانید خود را به‌عنوان اصلاح یک شر صنعتی یا شکست دادن یک رهبر ضعیف بازار معرفی کنید، احتمالاً داستان قانع‌کننده‌ای خواهید داشت.

نتیجه رویکردهای سخنرانی عمومی

نتیجه رویکردهای سخنرانی عمومی

گفتگوهای خود را با استفاده از سه روش مورد علاقه خود توسعه دهید، به آن ادامه دهید، و به زودی احتمالاً مشتاق سخنرانی خواهید بود و از نتایج آن بهره مند خواهید شد.

اگر می‌خواهید یک سخنران عمومی عالی باشید، آمادگی شما باید چیزی فراتر از پخش کردن رپ گانگستایی و بوکس سایه در مقابل آینه باشد. چه مجبور باشید در حال سخنرانی از خود فیلم بگیرید، به یک باشگاه ارائه بپیوندید یا عرشه پاورپوینت خود را 40 بار بازنویسی کنید، مهم است که بتوانید داستان خود را بگویید. تعداد کمی از ما با استعداد سخنرانی در جمع به دنیا آمده‌ایم. اما با کمی آمادگی می‌توانیم متقاعد کردن، فروش و الهام بخشیدن را بیاموزیم.


Community Verified icon