اگر باید یک ارائه ارائه دهید، به احتمال زیاد می خواهید آن را متقاعدکننده کنید. اگر مخاطب باور نداشته باشد یا رفتاری متفاوت با قبل از شنیدن شما نداشته باشد، شما به سادگی وظیفه خود را به عنوان یک سخنران انجام نداده اید.همچنین اگر شما دوست دارید برای رکورد پادکست صدای خوبی داشته باشید و سخنرانی متقاعد کننده داشته باشید، می توانید از دوره آمورش گویندگی استاد بیژن رافعی در وب سایت گوینده شو استفاده کنید.

به‌عنوان یک سخنران حرفه‌ای، من از یک فرآیند نسبتاً پیچیده برای ساختن صحبت‌هایم استفاده می‌کنم (که شامل یک چارچوب 3 مرحله‌ای و یک چک لیست 50 نقطه‌ای سخنرانی عمومی است که هرگز بدون آن سخنرانی نمی‌کنم.)

نکات سخنرانی متقاعد کننده

احتمالاً هزاران بار فرمول کلاسیک سخنرانی در جمع را شنیده اید:

  • آنچه را که قرار است به آنها بگویید به آنها بگویید.
  • به آنها بگو.
  • آنچه را که به آنها گفته اید به آنها بگویید.

این ممکن است برای سخنرانی های آموزنده خوب باشد، اما برای سخنرانی های متقاعد کننده وحشتناک است. و خسته کننده است خیلی خسته کننده! گفتن فروش نیست.

چه یک وبینار ۲۰ دقیقه‌ای «ناهار و یادگیری» باشد یا یک سخنرانی ۶۰ دقیقه‌ای برای یک کنفرانس مدیریت، فرمول اصلی یکسان باقی می‌ماند. شما می توانید چک لیست 50 امتیازی من را به صورت رایگان در اینجا داشته باشید. برای چارچوب 3 مرحله ای من … فقط به خواندن ادامه دهید.

نکات صحبت عمومی

تأثیرگذاری بر کسی یک کار پیچیده و دلهره آور است. روند رفتن از جایی که آنها هستند به جایی که می خواهید باشند اغلب می تواند پیچ ​​و خم به نظر برسد.

من یک راز دارم: این کار را برعکس انجام دهید.

پس از شنیدن سخنرانی شما از آنها می خواهید چه کار کنند؟ اول در مورد آن تصمیم بگیرید. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید غیررای‌دهندگان را متقاعد کنید که بیرون بیایند و رای دهند. این پایان پیچ و خم شماست.

بیایید از آنجا به سمت عقب حرکت کنیم. شما نمی توانید فقط بگویید “برو رای بده.” که هیچ وزنی نخواهد داشت ابتدا باید یک ارتباط ایجاد کنید. بنابراین، مرحله قبل از فراخوانی، ایجاد اتصال است. اما صبر کنید…اگر کسی به شما گوش نمی دهد چگونه می توانید ارتباط برقرار کنید؟ قبل از ایجاد ارتباط ابتدا باید توجه آنها را جلب کنیم. بینگو. اینگونه بود که به چارچوب سخنرانی عمومی 3 مرحله ای خود رسیدم: “ACA” (توجه، اتصال، اقدام). این دستورالعمل ها را دنبال کنید و به خوبی در راه یک سخنرانی عالی خواهید بود!

مرحله اول سخنرانی متقاعد کننده: “توجه”

هدف: آنها را وادار کنید فکر کنند، “این متفاوت خواهد بود، من این شخص را دوست دارم، و این سرگرم کننده خواهد بود.” شما فقط چند لحظه فرصت دارید، پس خوب فکر کنید که برای رسیدن به اهداف مهم بالا چه کاری می توانید انجام دهید.

در نظر گرفتن… بیان شباهت («یادم می‌آید درست همان جایی که الان نشسته‌ام…»)، شوخ طبعی (مخصوصاً خود را تحقیرکننده)، برقراری ارتباط جدید («این شبیه هر چیزی است که قبلاً در مورد تأثیرگذاری شنیده‌اید»)، لباس پوشیدن مشخص، ورود از پشت اتاق به جای بال و غیره. زبان بدن سریعترین و بهترین راه برای جلب توجه است. در اینجا یک دوره آموزشی در مورد زبان بدن خوب است.

روش سخنرانی متقاعد کننده

بخوانید:رویکرد سخنرانی عمومی

مرحله دوم: “اتصال”

هدف: آنها را وادار کنید فکر کنند، “این به زندگی من مربوط می شود و انجام آن برای من به اندازه کافی ساده است.” اگر به زندگی من مربوط نیست، مرا از دست داده ای. اگر خیلی پیچیده است، مرا از دست داده ای. من نمی توانم گرمایش زمین را برطرف کنم، اما می توانم رای بدهم. پیام خود را به من وصل کنید (مخصوصاً از طریق داستان سرایی)، و فرصت دارید. در نظر گرفتن… بیان مشکل یا احتمال آنها.

یک مشکل در مورد درد است و احتمال در مورد سود است. (به خاطر داشته باشید، قدرت درد دو برابر افزایش است.) مثال: “چند نفر از شما از افراد منفی نگر و شاکیان مزمن در محل کار خسته شده اید؟” (مسئله) “من یک جایگاه کمتر شناخته شده را کشف کرده ام که می تواند مشتریان بیشتری از آنچه تصورش را بکنید برای شما به ارمغان بیاورد.” (امکان پذیری) ساده کردن پیام شما فقط به این دلیل که شما در موضوع خود متخصص هستید، به این معنا نیست که مخاطبان شما نیز می خواهند یکی شوند. 

در ادامه مورد اتصال

یک ذهن آشفته هیچ کاری نمی کند. هیچ راهی سریع‌تر از این نیست که مخاطبان را با اطلاعات بیشتر آشنا کنید. به اشتراک گذاری یک داستان “به هم ریختگی موفقیت” – که شما را به عنوان “راهنما” معرفی می کند. مثال: «تونی به عنوان یک مدیر شکست می خورد. تیم او عملکردی نداشت اما با این حال او بود که تمام تقصیرها را بر عهده می گرفت. او می خواست “رئیس باحال” باشد، بنابراین سعی کرد دوست همه باشد. که نتیجه معکوس داد. سپس سعی کرد “قانون را وضع کند”. این هم نتیجه معکوس داد!

همه چیز زمانی تغییر کرد که او قدرت چارچوب ارتباطی تاثیرگذار من را کشف کرد. ناگهان، تیم او واقعاً به او احترام می‌گذارد، آنها سازنده‌تر و خلاق‌تر از همیشه هستند و رئیسش به او افزایش حقوق داد!» تونی قهرمان است. او کسی است که همه می توانند با او ارتباط برقرار کنند. اگر او بتواند این کار را انجام دهد، آنها می توانند آن را انجام دهند. شما صرفاً راهنمای هستید که کمک کرد تا همه چیز ممکن شود. دونالد میلر از StoryBrand می آموزد که افراد زیادی سعی می کنند قهرمان شوند. در عوض، او پیشنهاد می‌کند که نقش یودا را بازی کنید تا تماشاگران احساس کنند شبیه لوک اسکای واکر هستند.

نتیجه گیری سخنرانی متقاعد کننده

مرحله سوم: عمل

هدف: آنها را تشویق کنید که عمل کنند! خیلی اوقات، ما یا فراموش می کنیم که بپرسیم، یا می ترسیم بپرسیم. دعوت به اقدام مستقیم را در سخنرانی خود فراموش نکنید. به آنها بگویید دقیقاً چه کاری می خواهید انجام دهند. خجالتی نباشید و آنها را مجبور به حدس زدن نکنید. در نظر گرفتن… به اشتراک گذاری یک داستان پایانی این آخرین داستان باید با احساسی که می‌خواهید مخاطب هنگام ترک آن داشته باشد، هماهنگ باشد.

اگر می خواهید آنها احساس انرژی کنند، یک داستان پر انرژی بگویید. تقریبا هیچ چیز جذاب تر و متقاعد کننده تر از یک داستان خوب نیست. ارائه آخرین تک خطی که به آنها می گوید دقیقاً می خواهید در مرحله بعد چه کاری انجام دهند. مثال: “به یاد داشته باشید … کت خود را بردارید و برای رای دادن بیرون بروید!” (اگر قافیه باشد امتیاز جایزه.) صحبت از جایزه شد…آماده ای برای دانلود چک لیست نکات صحبت عمومی 50 نقطه ای من؟

این راهنما دقیقاً به شما می گوید که چه چیزی را باید به سخنرانی خود اضافه کنید (یا از آن حذف کنید). دیگر هرگز یک نکته مهم را از دست نخواهید داد یا فراموش نخواهید کرد که در طول ارائه خود کاری واضح انجام دهید.

 نتیجه گیری سخنرانی متقاعد کننده

خواه ما مردم را تشویق به فاصله گذاری اجتماعی، خرید فقط یک بار در هفته، شستن کامل دست ها و پوشیدن ماسک صورت، یا تغییر رفتار به طور گسترده تر، اغلب اوقات ما یک رویکرد خاص را پیش فرض می گیریم: هل دادن. ما فرض می‌کنیم که اگر دوباره به مردم یادآوری کنیم یا حقایق، ارقام یا دلایل بیشتری به آنها بدهیم، آنها به سراغشان می‌آیند.

اما، همانطور که واکنش‌های اخیر علیه محدودیت‌های مرتبط با کووید-۱۹ نشان می‌دهد، این همیشه در درازمدت کار نمی‌کند، به‌خصوص زمانی که خواسته‌های شما تاریخ پایان مشخصی ندارند. اگر در عوض موانع کلیدی جلوگیری از تغییر، مانند واکنش را درک کنیم و تاکتیک هایی را برای غلبه بر آنها به کار بگیریم، می توانیم هر چیزی را تغییر دهیم.

به یاد داشته باشید که متقاعدسازی مهارتی است که می توان آن را در طول زمان تقویت و بهبود بخشید. شما در اولین باری که این تاکتیک ها را عملی می کنید موفق نخواهید بود (به احتمال زیاد)، اما هرچه بیشتر از آنها استفاده کنید، در اجرای آنها ماهرتر و طبیعی تر خواهید بود. مراقب باشید که مردم را دستکاری یا قلدری نکنید. در عوض، هدف شما باید این باشد که به آنها کمک کنید تا چیزها را از دید دیگری ببینند.