گوش دادن به ادبیاتی که با صدای بلند خوانده می شود یکی از ارزشمندترین و لذت بخش ترین تجربیاتی است که خوانندگان و نویسندگان تازه کار می توانند داشته باشند. خواندن با صدای بلند باید بخشی از روز هر کودک باشد. زمان داستان، زمان دایره، و بلندخوانی فرصتی برای الگوبرداری از راهبردهای خواندن و تفکر خوب و قرار دادن زبان آموزان جوان در معرض انواع غنی ادبیات است. هنگامی که این قرار گرفتن با بحث های حمایتی و جذاب همراه باشد، کودکان می توانند جهان بینی خود را گسترش دهند و مهارت های مهم تفکر انتقادی را توسعه دهند. در زیر نکاتی در مورد نحوه خواندن با صدای بلند وجود دارد که به شما کمک می کند از زمان خواندن با صدای بلند خود به بهترین نحو استفاده کنید. شما میتوانید با تهیه دوره گویندگی و فن بیان استاد رافعی از وبسایت گوینده شو فن بیان خود را تقویت کنید.

نکاتی در مورد نحوه خواندن با صدای بلند برای یک گروه

هر کتابی یک دنیاست.

باز کردن آن جهان با شما شروع می شود – اما بدون فشار. اگر هنوز با صدای بلند خواندن راحت نیستید، اینجا یک مکان خوب برای شروع است. این یک فرآیند یادگیری است.

حتی اگر راحت هستید، اینجا مکان خوبی برای شروع خواندن با صدای بلند برای شما و فرزندتان است.

 

  • کتاب مناسب را انتخاب کنید

ابتدا آن را برای خود بخوانید. آیا این کتاب برای فرزند شما مناسب است؟ همچنین، مطالبی را که ممکن است بخواهید کوتاه کنید، برش دهید، تغییر دهید یا تأکید کنید، انتخاب کنید.
در حین مطالعه مراقب اشیاء، جغرافیا، افراد و شخصیت های کلیدی باشید که باید به آنها اشاره کرد. چه چیزهایی برای فرزند شما جالب است؟

 

  • وقت خود را صرف کنید

مهم است که غنای هر صفحه را منتقل کنید و مطمئن شوید که کودک شما تمام کلمات، مفاهیم و احساسات را می‌فهمد. قبل از خواندن، سه یا چهار کلمه را انتخاب کنید که ممکن است فرزندتان نداند. در مورد معنای این کلمات صحبت کنید. وقتی با آن کلمات در داستان مواجه شدید، اجازه دهید فرزندتان منظور آنها را به شما بگوید!

خواندن کتاب برای گروه

  •  قبل از خواندن هر صفحه، تصاویر را شرح دهید

مانند بسیاری از چیزها، برای اینکه والدین توصیف کننده خوبی برای تصاویر شوند، نیاز به تمرین دارد. توضیحات را برای یک یادگیرنده غیربصری مناسب و سازگار با سن نگه دارید. توضیحات تصویری پیشنهادی برای عناوین برجسته ما، Dragons Love Tacos، روزی که مداد رنگی ترک می‌کنند، و Pete the Cat: Rocking in My School Shoes، به شما طعمی برای نحوه انجام آن می‌دهد.
ابتدا روی سه یا چهار مورد اصلی، جغرافیا، شخصیت ها یا افراد صفحه تمرکز کنید. دادن نشانه های تصویری به کودکان کمک می کند تا متن را بهتر درک کنند.

 

  • از بیان صوتی استفاده کنید

از صدای خود برای تقویت توضیحات تصویر خود و تأکید بر کلمات موجود در داستان استفاده کنید.
صدای شما می تواند شاد یا غمگین یا ترسناک یا آرام به نظر برسد. صدای شما ممکن است بالا یا پایین باشد، یا ممکن است به نظر برسد که نزدیک است یا از دور می آید.

 

  • حالات صورت و زبان بدن را شرح دهید

“خواندن” حالات صورت و زبان بدن برای کودکان همیشه آسان نیست.
اگر شخصیتی ظاهری عصبانی دارد، از فرزندتان بپرسید که آیا می‌داند چگونه عصبانی به نظر برسد یا خیر. اگر مطمئن نیستند، احساسات را برای آنها مدل کنید. اجازه دهید صورت شما را لمس کنند تا احساس کنند که چگونه به نظر می رسد. همچنین موقعیت فیزیکی افراد، شخصیت ها و اشیاء کتاب را مدل سازی کنید.

 

بلند خواندن برای گروه

 

  • برنامه ریزی زمان کافی برای هر جلسه (15-20 دقیقه)
    شما می خواهید به خود و کودکان زمان کافی برای خواندن با صدای بلند، لذت بردن و بحث درباره داستان، شعر یا متن اطلاعاتی بدهید.

بلند خواندن برای گروه

بیشتر بخوانید:چگونه شعر بخوانیم

  • داستان ها یا متن هایی را انتخاب کنید که به علایق و تجربیات کودکان پاسخ دهد
    برای کودکان بسیار خردسال یا خوانندگان نوظهور، کتاب‌هایی با تصاویر واضح، خط داستانی قوی، شخصیت‌های جذاب و زبانی هیجان‌انگیز انتخاب کنید. کتاب های طنز و قابل پیش بینی موفقیت ویژه ای دارند.

 

  • پیش از خواندن کتاب با گروه، پیش‌نمایش آن را مشاهده کنید تا بتوانید سؤالات یا واکنش‌ها را پیش‌بینی کنید
    خواندن کتاب را تا آخر تمرین کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کجا برای تاکید مکث کنید و کجا سوالات، پیش‌بینی‌ها یا واکنش‌ها را برانگیزید.

 

  • کتاب را به گروه معرفی کنید
    به تصویر جلد، عنوان و نویسنده اشاره کنید. از کودکان دعوت کنید تا پیش‌بینی کنند که کتاب درباره چه چیزی است، و در مورد اینکه چگونه کتاب ممکن است به تجربه خودشان یا کتاب‌های دیگری که شنیده یا خوانده‌اند ارتباط برقرار کند، صحبت کنید. همچنین می توانید توضیح مختصری در مورد دلیل انتخاب کتاب برای مطالعه ارائه دهید. “این داستان پسری است که به یک سفر غیرعادی می رود. من آن را انتخاب کردم زیرا شما به تازگی از سفر برگشته اید.” یا “این داستان دوستی خاص بین یک موش و نهنگ است. من این را بارها خوانده ام. نمی دانم در مورد آن چه فکری خواهید کرد.”
  • با بیان بخوانید
    اجازه دهید صدای شما منعکس کننده لحن داستان یا شخصیت شخصیت ها باشد. زیاد تند نخوان سرعت خود را تغییر دهید تا بتوانید برای تاکید مکث کنید. به کودکان فرصت دهید تا درباره آنچه در حال رخ دادن است یا آنچه ممکن است در آینده رخ دهد فکر کنند.

نکاتی راجب مخاطبان

  • به موقع بسازید تا شنوندگان در طول مسیر پاسخ دهند
    زمانی را به کودکان اختصاص دهید تا در حین خواندن، تصاویر را مطالعه کنند، نظر بدهند و درباره داستان سؤال بپرسند.

 

  • پیش بینی ها را تشویق کنید
    از بچه ها بپرسید که فکر می کنند در آینده چه اتفاقی می افتد. به آنها کمک کنید تا این پیش‌بینی‌ها را در حین باز شدن داستان تأیید یا اصلاح کنند. سعی کنید به بسیاری از ایده ها و تفاسیر احترام بگذارید، نه فقط ایده های “درست”. به جای قبول یا رد نظرات یا ایده ها به عنوان درست یا نادرست، از نظراتی مانند “این یک احتمال است، بیایید ببینیم نویسنده در ذهن دارد” استفاده کنید. یا “خب این ایده جالبی است. چطور به آن فکر کردید؟”

 

  • مراقب مخاطبان خود باشید
    مراقب حالات و زبان بدن کودکان باشید و نسبت به علائم کسالت یا سردرگمی حساس باشید. ممکن است لازم باشد برنامه مطالعه خود را تغییر دهید، کتاب را تغییر دهید، یا دفعه بعد آماده سازی بیشتری انجام دهید.

نتیجه گیری در مورد نحوه خواندن با صدای بلند

نتیجه گیری نکاتی در مورد نحوه خواندن با صدای بلند

در پایان داستان برای دریافت واکنش ها در زمان صرفه جویی کنید

سوالات باز بپرسید که پاسخ درست یا غلط ندارند و نمی توان با پاسخ بله یا خیر به آنها پاسخ داد. به عنوان مثال، بپرسید کودک چه چیزی را در کتاب دوست داشت (یا دوست نداشت) و چرا. ممکن است بپرسید که او در مورد شخصیت ها چه فکر می کند یا چگونه مشکل حل شده است. دریابید که آیا این کتاب باعث شده شنوندگان به تجربیات شخصی یا کتاب های دیگری که شنیده یا خوانده اند فکر کنند یا خیر.

به بخش هایی از داستان که متوجه شده اید یا به خصوص دوست داشته اید اشاره کنید

الگوهای زبانی خاص یا عبارات یا قسمت هایی از متن را به کودکان نشان دهید که چیزی را احساس یا تجسم می کنند. از بچه ها بپرسید که آیا قسمت های دیگری از کتاب وجود دارد که آنها متوجه شده اند.

به یاد داشته باشید که برای برخی از کودکان، گوش دادن به داستان یک تجربه جدید است

برخی از کودکان به خواندن عادت ندارند و باید این علاقه و توانایی را توسعه دهند. با داستان های کوتاه و جالب با تصاویر قوی شروع کنید. در برخی موارد، به کودکان فعال اجازه دهید تا خمیر بازی را دستکاری کنند یا در حین گوش دادن نقاشی بکشند. به حالات چهره و زبان بدن پاسخگو باشید.

بحث درباره داستان را تشویق کنید

از بچه ها در مورد آنچه اتفاق می افتد سوال بپرسید و آنها را تشویق کنید تا اتفاقات بعدی را پیش بینی کنند. با این حال، مطمئن باشید که بحث را به یک مسابقه تبدیل نکنید!