در اصل، ارائه رادیویی نسبتاً ساده به نظر می رسد. فقط کافیه حرف بزنی پس چقدر میتونه سخت باشه؟! خیلی بیشتر از آنچه در ابتدا به نظر می رسد در آن وجود دارد و بسیار بیشتر از آن چیزی است که بیشتر شنوندگان از آن استقبال می کنند.چالش نهایی برای همه مجریان رادیو این است که افراد بیشتری را مجبور کنند مدت زمان بیشتری به شما گوش دهند. اگر بدون برنامه ریزی قبلی در مورد اولین چیزی که به آن فکر می کنید صحبت کنید به این نتیجه نخواهید رسید. محتوای جذاب، مرتبط و سرگرم‌کننده که بر شنوندگان شما تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به شما یاد میدهیم چگونه گوینده رادیو شویم. همچنین برای خواندن محتوا های بیشتر میتوانید وارد سایت گوینده شو شوید و دوره ی آموزشی گویندگی و فن بیان استاد بیژن رافعی را تهیه کنید.

نکاتی برای تبدیل شدن به یک گوینده عالی رادیو

ممکن است به نظر برسد که مجریان در مورد اولین چیزی که به ذهنشان خطور می کند صحبت می کنند و شاید برخی انجام دهند، اما بهترین آنها اینطور نیست! در ادامه خواهیم دید چگونه گوینده رادیو شویم.

یک تشبیه خوب این است که به یک کمدین فکر کنیم که بدون شوخی و داستانی برنامه ریزی شده روی صحنه می رود و انتظار دارد با هر محتوایی که به ذهنش می رسد، مخاطب را درگیر کند و بخنداند. این احتمال وجود دارد که برای آنها اتفاق نیفتد و برای شما اتفاق نخواهد افتاد.

قبل از تولید و ارائه هر گونه محتوایی در رادیو، با پرسیدن این 3 سوال از خود شروع کنید:

  1. نکته چیست؟
  2. چرا این کار را انجام می دهم؟
  3. چه کسی اهمیت می دهد؟

نکات گوینده رادیو شدن

و مطمئن شوید که پاسخ این 3 سوال را قبل از ارائه محتوایی در برنامه خود می دانید. این به شما کمک می کند رادیویی را ارائه دهید که برای مخاطبان شما قابل ارتباط و جذاب باشد. هر رادیویی که می‌کنید به مخاطبان خود و راه‌های گنجاندن آنها فکر می‌کنید. می خواهید چه چیزی را به خاطر بسپارند و به آن چه واکنشی نشان دهند؟

همیشه مرتبط باشید، همیشه جذاب باشید. پیوندی با هدف و نقطه همیشه جذاب تر از پیوندی بدون جهت خواهد بود.

آن را کوتاه نگه دارید. آن را ساده نگه دارید. قانون طلایی این است که رادیو “یک فکر، یک پیوند” است اگر اطلاعات زیادی در پیوند خود داشته باشید (اصطلاح رادیویی برای زمانی که یک مجری صحبت می کند) شنونده خود را گیج می کنید و ممکن است توجه آنها را از دست بدهید. بهترین تشبیه این است که پیوند خود را به عنوان یک لیست خرید در نظر بگیرید. اگر به مغازه ها بروید و سعی کنید 10 مورد را برای خرید به خاطر بسپارید، تعدادی از آنها را در لیست فراموش خواهید کرد. اگر 3 مورد در لیست خود داشته باشید، همه آنها را به خاطر خواهید آورد. هر چه پیوند کوتاه تر و ساده تر باشد، شنونده شما راحت تر با آنچه می گویید درگیر می شود.

پیوند های خود را برنامه ریزی کنید

  1. چگونه می خواهید پیوند را شروع کنید؟
  2. چطور می خواهید وارد محتوای خود شوید؟
  3. چگونه می خواهید پیوند خود را پایان دهید؟

بیشتر بخوانید:تسریع نوشتن

چگونه گوینده رادیو شویم

  •  هرگز خسته کننده نباشید
    چه کسی می خواهد به یک فرد خسته کننده گوش دهد؟ راز شماره 1 تبدیل شدن به یک مجری عالی رادیویی داشتن یک صدا و دیدگاه منحصر به فرد است که شما را از دیگران متمایز می کند. در دنیا حد و اندازه کافی وجود دارد و نباید خوشحال باشید که فقط یک مجری رادیویی دیگر هستید. بهترین مجریان رادیویی می توانند حتی خسته کننده ترین موضوعات را فقط از طریق اشتیاق و توانایی خود در ارائه دیدگاه جدید جالب کنند. احساسات خود را در آستین خود بپوشید و از کاری که انجام می دهید لذت ببرید و مخاطبان شما نیز باید از آن لذت ببرند.
  •  به شنوندگان احساس خاص بدهید
    علی‌رغم صحبت‌های زیاد در مورد ایجاد جوامع، تبدیل افراد به یک کل بزرگ‌تر و غیره، چیزی که شنوندگان واقعاً می‌خواهند این است که هنگام گوش دادن به پخش‌های شما احساس خاصی داشته باشند. به مجری مورد علاقه خود گوش دهید و یادداشت کنید که چگونه با مخاطبان صحبت می کند. اکثر اوقات، آنها این کار را نمی کنند. آنها شما را خطاب قرار می دهند. به احتمال زیاد، بدون اینکه متوجه شوید، این یکی از دلایلی است که به آنها گوش می دهید. خطاب شخصی به شنوندگان کمک می کند تا آنها را متمایز کنید و به آنها احساس همراهی کنید، بنابراین مطمئن شوید که همیشه مخاطب را به عنوان یک برای موفقیت در مسیر چگونه گوینده رادیو شویم، فرد مجرد خطاب کنید تا یک کل.
  • نمایش های خود را چک کنید
    مهم نیست که یک نمایش چقدر خوب پیش رفت، همیشه جای پیشرفت وجود دارد. اگر لغزش کردید و می‌خواهید بفهمید که چگونه در آینده از آن اجتناب کنید، یا شاید چیزی واقعاً خوب پیش رفت و می‌خواهید آن را برای برنامه‌های آینده تکرار کنید، ارزش دارد که به ضبط‌های پخش خود گوش دهید. این یک راه ساده اما موثر برای رسیدگی به مسائل قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ است.
  • رسانه های اجتماعی زرنگ و دانا
    دنیا بیش از هر زمان دیگری به هم متصل است. رسانه‌های اجتماعی به مردم از نقاط مختلف جهان اجازه می‌دهند تا به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند که 20 تا 30 سال پیش غیرقابل تصور بود. مهمتر از همه، به مردم این امکان را می دهد که با سازندگان به روشی ارتباط برقرار کنند که قبلاً هرگز نمی توانستند. توییتر، به طور خاص، جایی است که اکثر مخاطبان شما برای دریافت به روز رسانی، به اشتراک گذاشتن نظرات و تعامل مستقیم با شما می آیند. شما باید برای هر چیزی آماده باشید، زیرا این همان جایی است که مخالفان شما را پیدا می کنند و … انتقاد می کنند؟ توهین؟ تهدیدات؟ احتمالا هر سه.

قطعات زندگی خود را به اشتراک بگذارید

هاوارد استرن، شخصیت مشهور رادیو و تلویزیون، تمام جنبه های زندگی خود را با مخاطبانش به اشتراک می گذارد. این بدان معنا نیست که مجبور باشید، اما پاشیدن داستان‌های شخصی خودتان در برنامه‌هایتان به آن‌ها طعم می‌دهد و باعث می‌شود آنها برای شنوندگانتان احساس واقعی و جذاب کنند.

  •  تصاویر را با کلمات نقاشی کنید
    رادیو منحصر به فرد است، این تنها رسانه ای است که در آن تصاویر را با کلمات ترسیم می کنید و امکانات بی حد و حصری را ارائه می دهید که فقط به تخیل شنونده محدود می شود. نمایش های خود را با داستان سرایی قدرتمند زنده کنید تا شنوندگان خود را درگیر و الهام بخشید. این مهارت را در زندگی روزمره خود با جذب انواع محتوا، نه فقط رادیو، توسعه دهید. تلویزیون تماشا کنید، کتاب بخوانید، بازی‌های ویدیویی انجام دهید، روش‌های پویا و متنوعی را مشاهده کنید که هر رسانه مخاطب را جذب می‌کند. از تکنیک های نوشتن استفاده کنید و از آنها برای تقویت توانایی خود در گفتن داستان هایی که شنوندگان را مجذوب خود می کند استفاده کنید.
  •  به روز باشید
    برای شنوندگان آسان است که اگر احساس کنند نمی توانند با صدای آن طرف رادیو ارتباط برقرار کنند، قطع می شوند. مقابله با این پیوندها به توانایی شما در تعامل با شنوندگان به عنوان یک جامعه؛ گاهی اوقات تمرکز کامل روی زندگی خود کافی نیست. این به معنای درک و جلب توجه به علایق و ناامیدی مخاطبان است. اگر مخاطبان شما به آخرین برنامه تلویزیونی علاقه دارند، آن را تماشا کنید، اگر از ترافیک در مرکز شهر شکایت دارند، درباره آن بیشتر بدانید. نکته این است که درک کنید و با چه کسی صحبت می کنید، حتی اگر این به معنای انجام کارهایی باشد که معمولاً انجام نمی دهید. ارتباطی ایجاد کنید که ماندگار باشد.این از گام های مهم مسیر چگونه گوینده رادیو شویم میباشد.

نکات در مورد نحوه ارائه رادیویی عالی

بدون هیچ مقدمه ای، در اینجا 7 نکته سریع و آسان در مورد اینکه چگونه گوینده رادیو شویم وجود دارد، که از شنونده شروع می شود.

نکات ارائه رادیویی

1. شنونده خود را بشناسید
همه چیز را در مورد مخاطب خود درک کنید. چرا به شما گوش می دهند، وقتی گوش می دهند، به چه چیزی گوش می دهند. تصویری جامع از شنوندگان خود و اینکه چه کسانی هستند در ذهن خود بسازید.

هدف شما این است که لحظات “من هم” را با شنونده خود بسازید و هر چه بیشتر آنها را درک کنید آسان تر خواهد بود.

هنگامی که آنها را درک کردید، از تجربیات خود استفاده کنید و آنها را با شنوندگان خود مرتبط کنید. مردم مشتاق احساس ارتباطی هستند که این لحظات “من هم” می تواند به همراه داشته باشد.

2. از شنونده خود مراقبت کنید
من معتقدم (بر اساس عقل و دستورالعمل های آفکام) می توانید در مورد هر چیزی در رادیو صحبت کنید. اما اگر در مورد آن به روشی خسته کننده و غیر جذاب صحبت کنید، هیچ کس اهمیتی نخواهد داد.

اگر درباره چیزی صحبت می کنید، آن را جذاب کنید، آن را به یک داستان تبدیل کنید، شاعر درونی خود را آزاد کنید و آن را به چیزی تبدیل کنید که شنوندگان شما را جذب کند و آنها را به گفتگو با شما بکشاند.

3. با یک نفر صحبت کنید
شما از تجربه خود در گوش دادن به رادیو خواهید فهمید که می تواند یک تجربه انفرادی باشد.

مخاطبان شما نمایش شما را به عنوان یک فرد، نه به عنوان یک گروه از مردم تجربه می کنند. از عباراتی مانند: “هر کسی که آنجا بیرون است”، “همه شما”، حتی “بعضی از شما” به این معنی است که ارتباط شما با شنونده خود قطع شده است. نمونه‌ای از آن در YouTube با مهماندارانی است که می‌گویند «هی بچه‌ها» یا «سلام به همه» که به جای یک فرد با یک گروه صحبت می‌کند.

هر چه بیشتر زبان “تو و من” را پرورش دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که درگیر شوید.

4. مسئول باشید
شما میزبان هستید – شما مسئولیت دارید که همیشه کنترل برنامه را در دست داشته باشید.

صدای خود را پرانرژی نگه دارید بدون اینکه به زور وارد شوید و شنونده خود را در کاری که انجام می دهید راهنمایی کنید. هرگز آنها را با حرف زدن بیش از حد یا پرحرفی اشتباه نگیرید و همیشه سعی کنید هر زمان که صحبت می کنید مختصر باشید و روی موضوع فعلی تمرکز کنید.

اگر به جای صحبت کردن، آهنگ دیگری پخش کنید، هیچ کس شکایت نمی کند و مشکل چگونه گوینده رادیو شویم حل میشود. گاهی اوقات کلمات کم می توانند تأثیر بیشتری از بسیاری داشته باشند.

5. قوانین را یاد بگیرید، سپس آنها را بشکنید!
مربی فوتبال من یک بار وقتی اذعان کردیم که در سوت بازی کرده‌ایم به تیمم گفت: “اگر قوانین را می‌دانی پس می‌دانی چگونه آنها را بشکنی”… من در طول زندگی به این موضوع ادامه داده‌ام.

دانستن اینکه چگونه همه چیز “قرار است” انجام شود عالی است. این زندگی را آسان‌تر می‌کند و به این معنی است که می‌توانید در هنگام ارائه، مراحل را طی کنید. اما خسته کننده می شود. نزدیک شدن به یک فرمول تکراری می شود و شنوندگان متوجه خواهند شد که شما بارها و بارها همان برنامه را تکرار می کنید.

اما، اگر می‌دانید کارها «قرار است» چگونه انجام شوند، می‌دانید که چگونه همه چیز را بدون خراب کردن نمایش‌هایتان تغییر دهید. تنوع چاشنی زندگی است، و زمانی که شما نیاز به چاشنی یک نمایش دارید، رهایی از روال عادی خود ممکن است چیزی باشد!

در یادگیری تکنیک ها و درک اینکه چه چیزی برای شما مفید است مهارت داشته باشید – آبکشی و تکرار کنید، سپس آن را دوباره اختراع کنید.

6. میکروفن را همسر خود قرار دهید
اگر میخواهید یاد بگیرید چگونه گوینده رادیو شویم، از کارهایی که میکروفون می تواند انجام دهد نهایت استفاده را ببرید. دانستن نحوه قرارگیری میکروفون و نحوه صحبت کردن با آن می تواند صدای شما را کاملاً تغییر دهد.

این فقط می تواند مقدار زیادی از صدای شما را بگیرد، بنابراین در آن فریاد نزنید، مطمئن شوید که “p” های خود را نمی گویید و فاصله را به خوبی حفظ کنید. تصور کنید میکروفون دوست شماست. خیلی نزدیک نمی شدی، در صورتشان نفس می کشید و لب هایت را به آنها می زدی. میکروفون شما می‌تواند هر صدایی را که با دهانتان ایجاد می‌کنید دریافت کند، بنابراین سعی کنید شنوندگان خود را دچار سردرد نکنید.

بهترین مجری های رادیو

به همین ترتیب، مطمئن شوید که تخت موسیقی شما زیاد بلند نباشد، اگر از آن استفاده می‌کنید، یا تماس‌گیرندگانتان خیلی ساکت نباشد. تخت های موسیقی بهتر است در فواصل کوتاه استفاده شوند. در بحث های طولانی می توانند حواس پرتی و غیرطبیعی به نظر برسند.

7. خودت باش
برای بعضی ها این ترسناک ترین چیزی است که می توانید به آنها بگویید، مثل این است که همسرتان از شما می خواهد در مراسم عروسی خود با این جمله “فقط مردم را بخندانید” صحبت کنید… نشانه ای از فروپاشی وحشت مغزی!

البته ضروری است که خودتان باشید، اما معنای آن این است که به جای اینکه سعی کنید فردی باشید که نیستید، روی نقاط قوت خود کار کنید. اجازه دهید شور و شوق شما از طریق آن بدرخشد و از ارائه لذت ببرید. شما در رادیو هستید این نمایش شماست نه کس دیگری.

حفظ خونسردی در حین اجرای رادیویی

  • خونسردی خود را حفظ کنید
    دنیای پخش زنده غیرقابل پیش بینی است، هر اتفاقی ممکن است رخ دهد که یکی از برنامه های شما را از مسیر خارج کند. تماس گیرنده عصبانی، مشکلات فنی، عدم همکاری یا عدم حضور مهمان. در این مواقع، مهم است که ایستگاه خود را به عنوان یک محیط حرفه ای در نظر بگیرید و به درستی رفتار کنید. غصه نخور همه امیدها را رها نکن کلاه فکری خود را بگذارید. زمان حل مسئله است شما تنها کسی نیستید که در این موقعیت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرید، همه افراد دیگر در ایستگاه ممکن است دچار وحشت شوند، بنابراین این وظیفه شماست که آرامش خود را حفظ کنید و به همه اطمینان دهید. اگر بتوانید همگی آرام بمانید، برای حل هر مشکلی مجهزتر خواهید بود.
  •  تحقیقات خود را انجام دهید
    در عصر اینترنت که ما در آن زندگی می کنیم، مردم برای فراخوانی دیگران زندگی می کنند. از تبدیل شدن به میم بزرگ هفته آینده با همیشه دقیق بودن در مورد هر موضوعی اجتناب کنید، در غیر این صورت، انبوهی از مردم منتظر خواهند بود تا فوراً شما را به دلیل اشتباهی صادقانه اخراج کنند. و این بهترین سناریو است.

همینطور؛ همیشه تحقیق کنید وظیفه شما اطلاع رسانی و عدم انتشار اطلاعات نادرست، خواه عمدی یا غیر عمدی است، بنابراین اگر اشتباهات آشکاری مرتکب می شوید و حقایق را هر زمان که روی آنتن هستید اشتباه می کنید، اعتماد مخاطبان به توانایی شما به عنوان یک مجری را از بین می برد. شما همچنین فقط تنبل به نظر خواهید رسید.

  • با ایستگاه رادیویی خود در تعامل باشید
    در آن زمان، مجریان رادیو قدم می زدند، برنامه خود را پخش می کردند، سپس بیرون می رفتند – امروزه این به اندازه کافی خوب نیست، به نظر می رسد که شما به ایستگاه اهمیتی نمی دهید. شما باید با ایستگاه خود درگیر شوید. مهمان و مشارکت در برنامه های دیگران، آنها را در برنامه های خود ذکر کنید و روابط کاری خوبی با همکاران خود حفظ کنید. همبستگی در ایستگاه شما آن را بیشتر به یک جامعه برای شما، همکاران و مخاطبانتان تبدیل می کند. اگر شنوندگان احساس کنند بخشی از یک کل بزرگتر هستند، مدت بیشتری درگیر خواهند شد.